Het afgelopen jaar zijn veel ondernemers er slechter op geworden. Door de blijvende onzekerheid over de effecten van COVID-19 op de gezondheid, maar ook door de onzekerheid over de “gezondheid” van hun bedrijf.
Een van de belangrijkste vragen is: hoe kom ik straks uit deze crisis. En daaraan verbonden de vraag wat de impact is op de waarde en verkoopbaarheid van de onderneming.
In tegenstelling tot wat veel ondernemers denken is de waarde van een onderneming niet gebaseerd op wat je met de onderneming hebt verdiend de afgelopen jaren, maar wat je verwacht er nog mee te verdienen.
Ben je als ondernemer in staat om door “Corona” heen te kijken en, zonder toekomstige risico’s voor de continuïteit uit het oog te verliezen, de tijdelijke nadelen (en misschien voordelen) te analyseren en elimineren? Dan kun je met een zorgvuldige analyse van de marktontwikkeling op de langere termijn een verwachting schetsen van de toekomst van je bedrijf, en dus van de waarde van je bedrijf.
Wil je eens vrijblijvend sparren over deze onderwerpen, neem dan gerust contact met mij op. Dan drinken we een (virtuele) kop koffie of thee (of iets anders) en hebben we het erover.
Gerard Janssen | Van Herwijnen Kreston